Dutch-NetherlandsEnglish (United Kingdom)

Emanuela Slanzi is geboren in 1955, Vermiglio, Trento Italië. Ze vestigde zich in 1980 in Nederland. In hetzelfde jaar wordt ze toegelaten tot de Rietveld Academie te Amsterdam. Ze vervolgde haar studie aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht (HKU).
Ze exposeerde solo en in groepsverband in Nederland, België, Italië en Bosnië.

In 1995 volgt ze de Didactische Pedagogische opleiding voor kunstenaars om les te kunnen geven. Ze gaf les bij verschillende creatieve centra.
Bij het Huis van Bewaring te Breda gaf zij een 'special' van lessen aan gedetineerden: het project 'De vlinder en de cocon'. Met speciale aandacht voor de andere cultuur heeft Emanuela een aangepast programma ontwikkeld voor de Islamitische Basisschool in Breda. Van 2001 tot 2002 was zij docent aan het Grafisch Lyceum Rotterdam.Sinds enige tijd geeft Emanuela Slanzi korte cursussen Sumi-e bij het Centrum voor de Kunsten in Roosendaal. Meer informatie over de cursus vindt u hier.

Van haar tentoonstellingen zijn de belangrijkste;
een solo expositie in Forte Strino, Italië, een Fort in de Alpen dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de Eerste Wereldoorlog en een latere groepsexpositie in Sarajevo, Bosnië. Beide tentoonstellingen getuigen van haar sociale en politieke betrokkenheid naast het verhaal van haar leven en van haar kindertijd.

Emanuela:

Schilderen ervaar ik als het creëren van een nieuwe innerlijke ruimte. Het is een proces waarin ik mij beweeg tussen het onzichtbare, de innerlijke verbeelding en het zichtbare, meer tastbare. Ieder schilderij is zo levendig getuigenis van een lange zoektocht naar een nieuwe innerlijke dimensie, het resultaat van een voortdurende aandacht van laagje verf naar laagje verf. Anders dan in vroeger werk, is in het recente werk, de aandacht verschoven van een meer persoonlijk verhaal van herinneringen en van verbondenheid met het verleden naar een meer vrijere dimensie van een zwervende geest. Op het doek zijn nog verwijzingen naar meer tastbare realiteit. De ontwikkeling tekent zich in mijn werk af alsof het een passage betreft, een wandeling door de tijd, een proces van transformatie met overgangen van de ene dimensie naar de andere.